banneri

torstai 28. tammikuuta 2016

Vegaanihaasteen mietteitä ja virkkausta

Plussakeli ja eilinen vesisade ei harmita minua lainkaan. Helpottaa vain elämääni, mitä vaikeampaa ladun teko läheiselle pururadalle on. Ei mulla hiihtäjiä vastaan mitään ole. Päinvastoin, olen hyvinkin innokas seuraamaan maailmancupia, suomicupia, sm-hiihtoja ja seuraan edelleen yhden entisen valmennettavan kehitystä. Latujen ajon jälkeen kengät jalassa ei ole enää mitään asiaa pururadalle, joten olen ihan tyytyväinen tilanteeseen.

Vegaanihaasteen viimeiset päivät menossa. Teknisesti tämä on ollut hyvin helppoa. Jättää lihat, maidot ja munat pois tai korvaa ne jollain askaan kehitetyllä kasvisvalmisteella. Ihan tavallisen ruuan voi aika helposti tehdä vegaanisena samalla vaivalla, jos ei paistia tai pihviä suunnittele.

Henkisesti huomattavasti vaikeampaa. Yllättävänkin vaikeaa. Ensimmäiset kaksi viikkoa meni täysin ongelmitta ja sen jälkeen on ollut aivan järjettömiä mielitekoja. Ihan kuin olis jossain vierotuksessa! En normaalisti juo juurikaan maitoa. Mielihalut alkoi ihan älyttömällö himolla kylmään kevytmaitoon. Haaveilin juovani kylmää maitoa suoraan purkista. Juusto pyörii mielessä jatkuvasti ja mäkkärin tuplajuustohamppari tuntuu varsinaiselta gourmeelta.  En ole syönyt huonosti, liian vähän ja kevyesti tai ravintoköyhää ruokaa. Mieli ja ehkä kehokin vaan huutaa normaalia ruokaa.

Viimeisen viikon olen nukkunut todella huonosti. Ehkä sattumaa, ehkä ei. Sunnuntaina ei uni tullut ollenkaan. Torkuin pari tuntia maanantaina aamu-tv:tä kuunnellen. Tiistaina uni tuli muutamaksi tunniksi ja heräsin aamuyöllä viiden jälkeen. Eilis ja tänä aamuna nukuin muutaman tunnin. Uni ei tule ja loppuu kesken. En ole erityisen väsynyt kuitenkaan, vaikka normaalisti pari huonosti nukuttua yötä väsyttää ja särkee päätä. Viitseliäisyyteen nukkumattomuus on vaikuttanut. Mitään ei saa aikaiseksi, vaikka pitäis.

Yöllä harjoittelin virkkaamista ja tein taas yhden tiskirätin bambulangasta. Jos joku haluaa testata, voin laittaa postissa tulemaan.

8 kommenttia:

  1. Minä tykkäisin kokeilla tuollaista bamduluutua! :)
    Pistitkö ylös, että menikö veganointiin enemmän rahaa, kuin sekasyömiseen, vai tuliko edullisemmaksi?

    VastaaPoista
  2. Jos kalliita erikoistuotteita ostais ja esim. juuston korviketta söis saman määrän kuin tavallista tarjouskermajuustoa, olisin konkurssissa. Todellisuudessa en jaksanut käydä kaupassa ja siksi tuli edullisemmaksi.

    Minäpä laitan rätin sulle tulemaan :) Se on pieni, mutta imee ihan tolkuttomasti nestettä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiva, minä sitten kokeilen sitä heti kaikkeen märkään keittiössä :D

      Poista
    2. Tekis mieli sanoo dramaattisesti: "mä tiedän, missä sä asut!"

      Poista
  3. Tai "Tiedän mitä teit viime kesänä" :D Ainakin yhtenä elokuisena päivänä :)

    VastaaPoista
  4. Kuulostaa aika dramaattisilta nuo oireet. Hassua että mulle ei ole koskaan tullut mieleen että vegaaninen ruoka voisi aiheuttaa kauheita mielitekoja "kiellettyyn ruokaan".

    Kun olin kasvissyöjä näin joskus unia että olin vahingossa syönyt lihaa ja koin suuria omantunnontuskia. Erikoista kyllä, en ole niitä myöhemmin nähnyt. Enkä myöskään siitä että nykyisin joudun kieltäytymään tavallisesta viljasta koska se aihauttaa mahakipua. Ajattelisi, että sekin tulisi yhtälailla uniin.

    Painajaisia laskiaispullasta kuulostaa hupaisalta. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä oon ollut 20 vuotta kasvissyöjä ja käyttänyt maitotuotteita. Ei koskaan ollut tällasia mielitekoja. Enhän mä viime vuosinakaan lihaa ole kauheesti syönyt, kun en osaa edes laittaa.

      Poista

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...