banneri

lauantai 5. heinäkuuta 2014

Ruoka-appseja

Olen nykyään aivan koukussa uuteen älypuhelimeeni. En käsitä, miten olen selvinnyt näinkin pitkään elämästä ilman. Viihdytän puhelimen näpläämisellä itseäni aamusta iltaan. Olen juuri se rasittava juntti, joka räpeltää puhelintaan jatkuvasti ja suorastaan neuroottisesti. Olen todella sosiaalinen! Facebook, Twitter, Instagram, blogi, sähköposti. Tunnistan kyllä facebookin viestiäänen ja sähköpostin kilautuksen, mutta en tiedä, miten puhelin tekstiviestistä ilmoittaa.

Mikä onni ja autuus, kun tajusin puhelimeen löytyvän sovelluksia ihan mihin asiaan tahansa. Reseptisovelluksiakin on tuhansia! Kaikkia en minäkään ehdi kokeilemaan ja jossain vaiheessa tulee puhelimen kapasiteettikin vastaan, joten jouduin valitsemaan vain muutaman kokeiluun eli tylsien työpäivien viihdykkeeksi.

Nappasin tähtien perusteella allrecipes.comin ja Bigovenin englannin kielisistä ja Pirkan ja kotikokin kotimaisista. Allrecipes.comia olen selaillut tietokoneeltakin ja tykännyt. 

Kivahan näillä on joutohetkinä leikkiä ja hakea reseptejä. Tulee ideoita, ohjeita ja liian paljon herkullisia kuvia kuolattavaksi. Ilmankin varmasti pärjäisin, mutta mikäs sen mukavampaa kuin ruokakaupassa tarkastaa resepti ja ostoskorin sisältö. Ainahan voi muuttaa vielä mielensä ja päätyä toiseen ohjeeseen, kun ei ole kassalle asti kävellyt. Todellisuudessa en koskaan noudata mitään reseptejä, vaikka paljon ruokaohjeita lueskelenkin.

Kännykän voi aina kantaa keittiönpöydälle, kun aloittaa kokkaamisen. Tietokoneen siirtäminen on vähän vaikeampaa ja läppärillekään ei aina ole tilaa, jos paljon kulhoja sotkee.

Pirkka on nimensämukaisesti Keskon palvelu. Tykkään selkeistä ohjeista, yksinkertaisesta käyttöliittymästä ja helppokäyttöisyydestä. Pirkan appsia käytän eniten. Yksinkertainen, helppo ja ohjeet suomeksi. Aivot jäässä ei tarvii miettiä jenkkireseptien raaka-aineiden määriä ja arvailla paria epäselvää ainesosaa.

Pirkan sovelluksen reseptit on tavallisia arkiruokaohjeita. Helppoja ohjeita tavalliseen ruokaan. Samalla myös yllätyksettömiä ja mielikuvituksettomia, mutta suurin osa ihmisistä laittaa ruokaa vain syödäkseen.























Toinen suomen kielinen on kotikokki.net. Reseptistö on maan laajin, mutta laatuhaitarikin on maailman laajin. Osa ohjeista on ihan OK, osassa taas on todella räikeitä virheitä.

Mä olen siinä määrin laiska, etten jaksa kahlata suomen laajinta lihapullaohjeistoa läpi vain saadakseni jotain vaihtelua lihapullataikinaan. Mulle riittää ne 5 reseptiä, joita en kuitenkaan noudata, kun saan jo riittävän inspiraation ja aivan toisen idean.

Kotikokin appsi on jäänyt lähes käyttämättä. Suurin syy on ihan puhtaasti ulkonäkö. Mua ärsyttää taustalta näkyvä vihreä-valkoinen ruutukuvio niin paljon, etten voi käyttää tätä sovellusta. Mä en pidä taustakuvista noin muutenkaan.






















Allrecipes.com on mun ehdoton suosikki! Mitä ei täältä löydy, sitä ei tarvii syödä. Viihdytän itseäni aika usein työpaikalla ihan vaan selailemalla reseptejä. Kuvat on laadukkaita, ohjeet selkeitä ja plärätessä tulee aina nälkä.

Edellisiin verrattuna allrecipen haku on huomattavasti monipuolisempi. Haun voi rajoittaa tietynlaista ruokavaliota noudattaviin resepteihin. Ilman rajausmahdollisuutta varmasti kellä tahansa ruokavaliota noudattavalla menisi hermo tuhansia ohjeita läpikäymällä.

Harvoin mitään tämän appsin ohjeilla teen. Lähinnä katselen ideoita ja plärään kaikkia ihanuuksia. Veikkaisin, että monipuolisin reseptipankki, mitä verkosta löytyy. Ohjeet on selkeitä ja kuvat erinomaisia.



Toinen iso ja suosittu englannin kielinen appsi on BigOven. Tämä jäi mulla hyvin vähälle käytölle aika nopeasti. Mitään vikaa tässä ei ole, mutta allrecipe on vaan visuaalisesti miellyttävämpi. Bigovenin reseptit on mielenkiintoisia ja selkeitä. Bigovenista löytyy haku, jolla voi hakea reseptejä joihin kadottaa jämät. Muissa tätä ominaisuutta ei käsittääkseni ole.






















Mun ehdottomat suosikit on Pirkka ja Allrecipes. Vinkatkaa, jos käytätte itse jotain muuta hyväksi havaittua. Nämä appsit löytyy ainakin Lumialle.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...