banneri

keskiviikko 23. huhtikuuta 2014

Ruoho on muualla vihreämpää eli kohta on meilläkin rikkaruohojen aika ruokapöydässä

Kesä ei kovin pitkällä vielä ole keski-suomessa. Kateellisena olen katsellut facebookista ja instagramista muiden herkullisia kuvia villiruuan hyödyntämisestä. Toivottavasti lähiseuduilla kesä lähestyy vauhdikkaasti ja minäkin pääsen keräilemään nokkosia ja muita luonnonantimia.

Villiruoka ja hortoilu on nyt muotia. Muodikkuuden lisäksi villiruuan syönti ja kerääminen on ilmaista, ekologista ja erittäin terveellistä. Ympäristömme on täynnä varsinaisia superfoodeja.

Hoitoilulla tarkoitetaan luonnossa villinä kasvavien kasvien keräämistä, kokkaamista, syömistä ja säilömistä. Villiruoka kattaa edellisten lisäksi marjat, sienet, kalat ja riistan.

Villivihanneksia voi kerätä melkein mistä tahansa jokamiehenoikeudella. Kenenkään pihaan ei luonnollisestikaan voi mennä ja teiden varret on muutenkin syytä jättää rauhaan. Hortoilla voi kaikkialla siellä, missä voit esimerkiksi marjastaa tai sienestää. Kuusenkerkkiä ei saa kerätä ilman maanomistajan lupaa. Kotipiha sopii hortoiluun erinomaisen hyvin, jos nurmikkoa ei ole myrkytetty tai ajeta bensiinikäyttöisellä ruohonleikkurilla. Kannattaa myös käyttää harkintaa, jos pihassa ulkoiluttaa lemmikkejä.

Useimmat villivihannekset sopivat erinomaisen hyvin kuivattaviksi, myös nokkonen ryöppäämättä. Kuivaamiseen on monia tapoja. Toiset käyttää kasvikuivuria ja toiset antaa kuivaa väljästi ihan huoneilmassa. Tärkeintä on varmistua, että koko kasvi lehtiruotia myöten on rutikuiva. Muuten sato homehtuu ja on heti pilalla.

Voikukkaa, nokkosta ja vuohenputkea voi myös pakastaa. Pakastettavat kasvit kannattaa ryöpätä pikaisesti upottamalla kiehuvaan veteen. Nokkosta suositellaan ryöpättäväksi 3 minuuttia.

Helpot keräyskasvit (otsikkoja klikkaamalla pääsee katsomaan kuvat ja tunnistusohjeet)


Poimulehti: 

Kerää nuorena ja nuppisena

Sopii salaatteihin ja pinaatin tapaan käytettäväksi esim. keittoihin ja muhennoksii

Piharatamo:

Kerää pienenä ja heleän vihreänä, max. 5 cm korkuisena.

Vaatii kypsentämistä, mutta kestää melko hyvin mm. kuullottamista. Sopii esim. munakkaisiin tai pinaatin korvikkeeksi.

Voikukka:

Kerää varjoisasta paikasta nuoria sileälaitaisia lehtiä ennen kukintaa.

Erinomainen salaatissa.

Nokkonen:

Nuori nokkonen varsinainen rautapommi! Se sisältää rautaa 6 kertaa enemmän kuin pinaatti. Kerää nuorena ja ryöppää 3 minuuttia/kuivaa rutikuivaksi. Nokkonen sopii erinomaisesti keittoihin, munakkaisiin, lettuihin, leipätaikinoihin ja nostaa smoothien kuin smoothien superfoodien master-luokkaan.

Lisää ideoita villiruuan hyödyntämiseen löytyy mm. Sami Tallbergin teoksesta Villiä ja Valloittavaa. En ole itse päässyt teokseen vielä tutustumaan, mutta moni on kehunut. Lisäinfoa esim. tästä.

Eilisessä Ajankohtaisessa kakkosessa oli myös villiruuasta juttua. A2 löytyy yle areenasta ja on katsottavissa kuukauden ajan.

Polttaa vain liian ahneen kieltä






3 kommenttia:

  1. Tosi hyvä tiivistelmä noista yleisimmistä villiyrteistä. Minäkin odottelen innolla ensimmäisten "rikkaruohojen" ilmestymistä pihapiiriin. Vielä muutama vuosi sitten tuskastelin nokkosten vallatessa kukkapenkkiä ja nyt odotan enemmän kuin innolla ensimmäisten nokkosten ilmaantumista, näin se ihmisen mieli muuttuu. :)

    VastaaPoista
  2. Sama vika! Ennen nokkosta oli kaikkialla haitoilla. Nykyään joutuu tarpomaan aivan ihmeellisiin paikkoihin löytääkseen nokkosta, joka ei ole kaikkien kylän koirien kusemaa. Mökiltäkin onnistuttiin hävittämään viimeisetkin ja lopullisesti ennenkuin tajusin, mitä ollaan sinnikkäästi tuhoamassa... Onneksi mieltä saa muuttaa :D

    VastaaPoista

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...