banneri

perjantai 13. syyskuuta 2013

Pulled Pork Patonki

Näitä syötiin jo viikonloppuna, kun ystäväni huristeli tästä ohi pohjoista kohden. Olin ajatellut tarjota nyhtöpossua hampparin välissä. Suunnitelmat muuttui, kun ystäväni ilmoitti tuovansa töistä patonkia. Patonki tai sämpylä, ei kai sillä niin väliä.

Iltapalaa ja maitoa


Lihana haudutettiin possun etuselkää ylikypsäksi, haarukalla hajoavaksi. Prisman lihatiskistä alle 3e/kilo! Tämän kertainen pala oli vajaa 900g ja se riitti kahdelle syöjälle ihan hyvin. Kolmas olisi jäänyt nälkäiseksi. Ohjeita löytyy googlella lukuisia ihan vaan suolalla maustamisesta monivivahteisiin maustesekoituksiin ja marinadeihin. Minä päädyin hyvin simppeliin ohjeeseen:

Nyhtöpossu

1rkl suolaa/kilo
1rkl sokeria/kilo
öljyä

Sekoita suola, sokeri ja öljy. Hiero seos lihan pintaan, jätä maustumaan yön yli. Ota lämpiämään noi 1-2 tuntia ennen paistoa. Uuniin 150 asteeseen. Vajaan kilon pala köllötteli uunissa viitisen tuntia kannellisessa padassa. Viiden tunnin jälkeen otin uunin pois päältä ja jätin vielä uuniin ja lähdin koiran kanssa lenkille.

Minun makuun liha oli liian suolaista. Ystäväiseni mielestä taas ei ollut. Minä en seuraavalla kerralla laita suolaa ihan noin runsaasti. Ehdottomasti liha oli suolasta huolimatta erinomaisen hyvää, ehkä minä olen vain tottunut vähän maltillisempaan suolaamiseen.

Patongin väliin sipaistiin vähän margariiniä, juustosiivu, tomaattia ja paljon lihaa. Täytteitä kostutettiin pataan jääneellä paistoliemellä. Hyvä, etten kieltäni niellyt mukana. Niin hyvää!

Tällä kertaa patonki oli kaupasta. Normaalisti teen itse suunnilleen tällä Hellapoliisin ohjeella taikinan.

Nyhtöpossupurilaista kaipaavat löytävät burgereille ohjeen esim. Suolaa ja Hunajaa -blogista.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...