banneri

perjantai 13. syyskuuta 2013

Mitä tänään syötäisiin?

Tätä kysyi Maija Köökistä kajahtaa -blogissa todeten, että vastausta usein ohjailee vastaus kysymykseen "Mitä minun tekisi mieli syödä?"

Minä en laita ruokaa juurikaan roskiin, edes biojätteeseen. Minun biojätteessa on vain suodatinpusseja ja hedelmänkuoria, jos ole joskus hedelmiä ostanut. Kaiken, minkä voi vielä syödä, syön itse. Perunan ja porkkanen kuoret menee suoraan koirankuppiin, samoin sinne päätyy muutaman lusikallisen jämät lisäkeriisiä, -pastaa tai -perunaa. Olemattomia määriä en minäkään ala jalostamaan, vaikka säästäväinen olenkin.

Suurempi ongelma yksinsyövälle on kattilan ja astioiden koko. En minä viitsi viikkoa syödä samaa makaronilaatikkoa tai kinkkukiusausta, eikä se oikein viikkoa säilykään. Mutta vaikea sitä on vuokaa pienempää määrää tehdä, kun jauheliha on 400g paketissa ja vuoka on sen kokoinen kuin se on. Valmista ruokaa en halua pakastaa. Mielummin säilön pakastimeen marjoja, kalaa, lihaa, pelkkiä raaka-aineita. Tällä hetkellä pakastin on ääriään myöten täynnä ja ei sinne mahdu ruokaa, jota en juuri nyt halua syödä.

Ratkaisin tämän liian isojen astioiden ongelman sillä, että laatikkopäivinä kutsun jonkun ruuanlaittorajoitteisen ystävän syömään. Ihmiset on varsin iloisia, kun antaa lautasen käteen, kauhan toiseen ja liinan alla höyryää vastapaistettu itseleivottu leipä. Yhdessä syöden ruoka maistuu aina paremmalta ja minun ei tarvitse syödä samaa ruokaa koko viikkoa. Ruuanlaitosta tykkään ja vielä enemmän tykkään, kun ruualla on useampi syöjä.

Kyllä minullekin toisinaan tulee mielitekoja, joita seuraan, vaikka jääkaapissa olisi eilisen ruuan tähteet odottamassa. Pystyn vastustamaan houkutusta, jos ruoka on pakko syödä pois tänään. Jos ei ole, saatan lähteä kauppaan ostamaan jotain mieleistä. Lähtökohtaisesti minulla ei ole varaa laittaa ruokaa roskiin.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...